تحقیقات بازار و بازارشناسی

نورو مارکتینگ Neuro Marketing یا بازاریابی عصبی؛ عبارت است استفاده از ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای دریافت امواج مغزی و سپس تحلیل این امواج برای درک و شناخت طرز تفکر مخاطب نسبت به موارد مدنظر ما .

از این ابزار در سازمان‌های کوچک و بزرگی که با خواست مشتری و مرحله انتخاب شدن کالا خود مواجه هستند، می‌توان استفاده نمود. این فرایند قبل از تولید محصول (محصولی که بتوان از طریق حواس ۵گانه حس گردد) شروع شود و بر پایه اطلاعات به دست آمده ، در جهت تولید گام برمی‌دارند. این ابزار در قسمت سخت‌افزار از یک کلاه با گیرنده‌های عصبی و یک نرم‌افزار نشان‌دهنده امواج مغزی تشکیل‌شده است که مانند همان دستگاه نوار مغزی EEG است که امواج مغزی را تحت عنوان الکتروانسفالوگرافی ” ثبت می‌نماید.
الکتروانسفالوگرافی (نوار مغزی)، ثبت فعالیت الکتریکی مغز است، این تکنیک شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولاً تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود. آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، الکتروانسفالوگرام نامیده می‌شود.
البته این دستگاه که از پیش در ایران (در حوزه پزشکی) هم بوده است، یک نوار ساده مغزی را به ما می‌دهد.
ماشین‌های EEG بالینی، معمولاً شامل ۸، ۱۶ یا ۳۲ کانال است. به‌صورت معمول ۲۰ الکترود روی سر بیمار قرار می‌گیرد که پتانسیل حیاتی مذکور را به‌پیش تقویت‌کننده می‌رساند.
در حوزه نورو مارکتیگ (بازاریابی عصبی) NeuroMarketing از همین سیستم استفاده می‌گردد، با این تفاوت که نرم‌افزار تحلیل‌گر آن برای حوزه پزشکی تنظیم‌نشده است و برنامه‌ای در جهت اهداف تجاری، بر آن نصب‌شده است.

 
از این روش برای شناخت، عناصر تشکیل‌دهنده یک محصول استفاده می‌گردد و هرچه به سمت عنصر تشکیل‌دهنده یک محصول نزدیک شویم، جواب این نوع تحقیق دقیق‌تر می‌گردد.
در حال حاضر در شرکت ردبول از این روش برای حوزه مدیریت برند استفاده می‌گردد.
برای مثال، تجربه شخصی بنده در شرکت ردبول، زمانی که قصد طراحی یک کمپین ورزشی داریم، برای انتخاب محل برگزاری، تصاویر آن را تهیه و سپس حدود ۵۰ نفر را دعوت و از آن‌ها می‌خواهیم عکس / فیلم محل‌های مدنظرمان مشاهده و بر اساس خروجی تحلیل دستگاه (نمودارهای مقایسه‌ای کلی و بین اجزاء) و سپس تحلیل فردی و گروهی تخصصی، بهترین محل را انتخاب می‌نماییم.
امواج در داخل نرم‌افزار:
با روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق “نورو مارکتینگ” هزینه‌های جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه کم شده و دارای روایی و پایایی بالا خواهد بود. اگر در حالت معمولی نیاز به ۳۵۰ پرسشنامه داشته باشید، در این حالت با حدود ۸۰ مشارکت‌کننده به نتیجه بسیار مناسبی خواهد رسید.
بهترین روش برای تمیز دادن رنگ، بو، مزه و احساسات است. البته با توجه به فرهنگ اجتماعی هر کشور، ممکن است که نیاز به کالیبراسیون داشته باشد.
دقت نمایید: فرد یا شرکت بامطالعه یک کتاب و یا خرید تجهیزات آن، لزوماً در این زمینه متخصص نیست، با استفاده از تحلیل‌های بدون تخصص کافی و به‌صرف موفقیت یک شرکت در سایر امور بازاریابی، سرمایه خود را به خطر نیندازید.

  نظرات